18 jan 2022

Mia Kjær

Supportkonsulent

Her er svarene på de 5 spørgsmål, Danløns support får flest af lige nu

Så står der 2022 i kalenderen, og starten på et nyt år er altid lig med mange spørgsmål i Danløns support. Her får du svar på de 5 mest stillede spørgsmål netop nu.

Spørgsmål 1: Hvordan indtaster jeg grøn ejerafgift?

I Danløn kan du kun indtaste én samlet værdi af fri bil, og det gør du i menuen 'Lønberegning' i feltet 'Personalegoder'.

Den grønne afgift skal derfor være medregnet i den samlede værdi af fri bil. Du skal selv foretage beregningen på skat.dk.

Satsen for grøn ejerafgift ændrer sig hvert år. Her finder du satsen for 2022

Spørgsmål 2: Hvorfor har Danløn ikke opdateret skattekortene for mine medarbejdere?

Hvert år i november udsender Skattestyrelsen skattekort for det kommende år.

De modtages normalt helt automatisk af Danløn, og vi lægger dem ind under den pågældende medarbejder. 

Dog kan det ske, at Danløn ikke modtager et skattekort. Det skyldes typisk to ting:

  • Medarbejderen har bibeskæftigelse i en anden virksomhed, som ikke bruger Danløn som lønsystem.
  • Medarbejderen er studerende, og Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte modtager derfor skattekortet.

Du får overblik over alle medarbejdernes skattekort i menuen 'Virksomhed' i feltet 'Skattekortoversigt'.

Hvis der ikke er et skattekort for 2022 for én eller flere medarbejdere, skal du selv genrekvirere skattekortet. Det gør du i menuen 'Medarbejder' og feltet 'Skattekort'.

Det er en rigtig god idé at få styr på skattekortene, før du kører den første løn i 2022.

Spørgsmål 3: Hvilken skat skal jeg betale og hvornår?

Det er størrelsen på din virksomhed, der afgør, hvornår du skal afregne til Skattestyrelsen. Hvor meget du skal betale afhænger af, hvor meget løn du har udbetalt.

Fik du sidste år et brev fra Skattestyrelsen om, at din virksomhed har ændret størrelse? Hvis du skal ændre størrelsen på din virksomhed, skal det ske, før du kører din første løn for januar.

Sådan gør du:

  • Gå til ’Virksomhed’ og ’Generelt’.
  • Vælg din virksomhedsstørrelse i ’Betalingsfrist A-skat og bidrag’.
  • Tryk ’Gem’.

I dette blogindlæg får du overblik over, hvor meget og hvornår du skal betale skat.

Spørgsmål 4: Hvorfor er min overførselsaftale ikke gået igennem?

Hvis du har en overførselsaftale, sker betalingen for brug af Danløn, overførsler af nettoløn, skat, feriepenge, pension og til DA Barsel/Barsel.dk (delvist omfattet) automatisk.

Det vil sige, at trækningen sker mellem din bank og Mastercard Payment Services (tidligere Nets).

Du opretter en overførselsaftale under menuen 'Konto' i feltet 'Betaling for Danløn'.

Ved skift af CVR-nr. skal anmodning sendes på ny.

Vær opmærksom på, at der kan gå op til 14 arbejdsdage, før din overførselsaftale går igennem.

Når banken har godkendt aftalen, sendes den videre til oprettelse hos Mastercard Payment Services. Ved spørgsmål til oprettelse kan du kontakte Mastercard Payment Services på telefon 8081 0665.

Spørgsmål 5: Kan jeg stadig køre løn for 2021?

Det er desværre ikke længere muligt at foretage rettelser gennem Danløn for sidste indkomstår.

Du kan dog gøre det direkte i eIndkomst. Ring eventuelt til eIndkomst på telefon 7222 2824 for at få vejledning.

Har du andre spørgsmål?

Tøv endelig ikke med at række ud til os i Danløns support.

Alle Danløn-kunder kan gratis sende skriftlige spørgsmål til os ved at klikke på 'Hjælp' i øverste højre hjørne og 'Kontakt support'.

Du kan også tilkøbe telefonsupporten Danløn Direkte. Så kan du ringe ubegrænset til os for 100 kroner om måneden og få svar med det samme.

Tags:

Tips fra supporten Lønadministration

Relaterede indlæg