12 okt 2021

Mette Nørlem

Juridisk ekspert

7 tips til at nedbringe sygefraværet i din virksomhed

Uanset om dine medarbejdere har et lavt eller højt sygefravær, er jeg sikker på, at du som arbejdsgiver ønsker at nedbringe sygefraværet. For sygefravær er dyrt for alle virksomheder – store som små. I dette blogindlæg kommer jeg med syv tips til, hvordan medarbejdernes sygefravær kan nedbringes.

Det naturlige sygefravær

Før vi går i gang, er det vigtigt at sige, at der altid vil være et naturligt omfang af sygefravær.

Det kan eksempelvis være influenza eller et brækket ben fra skituren, og den slags kan man naturligvis ikke gardere sig imod.

På arbejdspladser er det oftest to ting, der spiller ind på sygefraværet. Det er det fysiske arbejdsmiljø og det psykiske arbejdsmiljø.

Det fysiske arbejdsmiljø

Det fysiske arbejdsmiljø handler om de fysiske forhold, medarbejderne arbejder under.

Uanset om dine medarbejdere arbejder på et kontor, en fabrik, i en butik eller et andet sted, er der fysiske rammer omkring deres arbejde, der kan påvirke deres sygefravær.

Hvis det fysiske arbejdsmiljø skal forbedres, handler det om at sikre, at medarbejderne ikke får fysiske skader eller bliver nedslidt.  

4 tips til et bedre fysisk arbejdsmiljø

Nr. 1 – Reducér tunge løft: Det siger sig selv, at tunge løft er hårde for kroppen. Prøv derfor at reducere mængden af dem, eksempelvis ved at bruge maskiner i stedet.

Nr. 2 – Brug personlige værnemidler: Hvis der er risiko for, at dine medarbejdere kan komme til skade på din arbejdsplads, skal deres personlige værnemidler være i orden. Det kan eksempelvis være høreværn, sikkerhedsbriller, sikkerhedssko og hjelm.

Nr. 3 – Gør indeklimaet bedre: Temperaturen skal selvfølgelig være i orden, og ventilation af luften er også vigtig (særligt på kontorer).

Nr. 4 – Brug relevante hjælpemidler: Det rette udstyr er afgørende for at undgå nedslidning. Et godt eksempel er en maler, der bør bruge et forlængerskaft, når loftet males. At stå med armene hævet over hovedet er en dårlig arbejdsstilling. Et andet eksempel er kontoransatte, der bør have hæve-sænke-borde, så de kan variere deres arbejdsstilling.

Det psykiske arbejdsmiljø

Når det kommer til det psykiske arbejdsmiljø, er det mere kompliceret. For det er meget forskelligt, hvad et godt psykisk arbejdsmiljø er for den enkelte.

Helt overordnet har studier vist, at særligt seks ting er vigtige. Og det er, at medarbejderen:

  • kan se en mening med det arbejde, der udføres
  • har medindflydelse på arbejdets udførelse
  • ved, hvad der forventes
  • forstår sin rolle i virksomheden
  • har gode relationer på arbejdspladsen
  • er del af en arbejdsplads, hvor både ledere og kollegaer støtter og hjælper hinanden

3 tips til et bedre psykisk arbejdsmiljø

Hvad kan jeg gøre som chef for at skabe et bedre psykisk arbejdsmiljø?

Hvis den tanke kører rundt i hovedet på dig netop nu, får du her tre konkrete tips, der forhåbentlig kan forbedre tingene hos jer:

Nr. 1 - Løbende feedback til medarbejderne: På den måde ved medarbejderne, om det, de laver, er godt nok.

Nr. 2 - God omgangstone: Sørg for, at folk taler ordentligt og respektfuldt til hinanden.

Nr. 3 – Planlægning af arbejdstid: Dine medarbejdere har også et privatliv, hvor de skal hente børn og alle mulige andre ting. Hvis det er muligt, får medarbejderne en bedre balance mellem arbejds- og privatliv ved selv at kunne planlægge arbejdstiden.

APV’en – et godt redskab for alle virksomheder

Det er et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV).

En APV er jeres redskab til at få styr på arbejdsmiljøet, og den giver jer mulighed for at arbejde systematisk og effektivt med jeres arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynet har gjort det let for dig at komme i gang med APV'en. Du kan blandt andet hente en tjekliste med nogle af de hyppigste udfordringer med arbejdsmiljøet i netop din branche - og ikke mindst forslag til, hvordan du løser problemerne.

Det vigtige overblik

Før du for alvor kan arbejde med at nedbringe sygefraværet, er det vigtigt at få et overblik.

For med et ordentligt overblik, kan du hurtigt finde ud af:

  • hvem der er syge
  • hvor ofte de er syge
  • hvad sygefraværet skyldes

Når du har det overblik, kan du sætte ind med konkrete initiativer – eksempelvis nogle af de ting, jeg har nævnt i denne tekst.

”Hvordan får jeg det overblik,” tænker du måske.

Det kan være, du i mange år har brugt din egen metode i en notesblok, og hvis det fungerer for dig, så bliv endelig ved.

Du kan selvfølgelig også bruge et program som Excel, men i vores digitale tidsalder er der bedre løsninger, der gør dig i stand til at slå flere fluer med ét smæk.   

Danløn HR er et godt eksempel på sådan en løsning.

For med Danløn HR kan du nemt registrere medarbejdernes fravær og få data direkte over i din lønbehandling i Danløn. Samtidig får du et samlet overblik over fraværet, hvilket giver dig gode muligheder for at tage hånd om dine medarbejdere og tage affære på den bedste måde.

Og sidst men ikke mindst kan dine medarbejdere selv registrere deres sygefravær direkte i Danløns app, når I har tilkøbt Danløn HR.

Er dine medarbejdere mere syge end andre?

Der er store forskelle på, hvor mange sygedage danske medarbejdere har i gennemsnit, og der er mange forklaringer på, hvorfor et sygefravær er højt eller lavt.

Hvis du vil se, om din virksomhed ligger højere eller lavere end landsgennemsnittet, så kommer her de seneste tal fra Danmarks Statistik:

Fraværsdage i gennemsnit pr. år (beregnet pr. fuldtidsansat):

  • Stat                                             7,59
  • Kommuner/regioner              12,93
  • Private virksomheder             6,87

Vil du vide mere om, hvordan du som arbejdsgiver skal håndtere sygdom? Og vil du have det fulde overblik over de krav, der stilles til dig som arbejdsgiver, når en medarbejder bliver syg? Så kan jeg anbefale, at du deltager på Lønskolens halvdagskursus Når en medarbejder bliver syg.

Hvad koster sygefravær?

For mange arbejdsgivere kan det blive dyrt, når medarbejderne er syge. For måske skal der indkaldes andre ansatte, eller også er der opgaver, der ikke bliver løst.

Men hvad koster sygefraværet egentlig? Og hvor meget vil det påvirke din bundlinje at nedbringe sygefraværet?

Hvis du vil blive klogere på det, vil jeg anbefale, at du prøver sygefraværsberegneren.

Her kan du få en økonomisk beregning af sygefraværet i din virksomhed. Den er gratis og kan give dig værdifulde indsigter.

Tags:

HR

Relaterede indlæg