Victor Ipsen Pedersen
Grandhood, Digital Marketing & Brand specialistForstå firmapension: Hvad består den typisk af?
Denne artikel er skrevet af Victor Ipsen Pedersen fra pensionsselskabet, Grandhood, der tilbyder en frivillig pensionsløsning for små- og mellemstore virksomheder. Victor hjælper dig med at forstå, hvad en firmapensionsaftale består af.
Det danske pensionssystem er et af de bedste i verden. Men hvad består det helt konkret af?
Det består af tre grundlæggende søjler, nemlig de offentlige pensioner, arbejdsmarkedspension og individuel pensionsopsparing.
Hvis man som individ er omfattet af disse tre pensioner, så kan man jublende se frem til en tryg alderdom. Men desværre er op mod 750.000 danskere nærmest pensionsløse ifølge Politiken.
En stor del af denne gruppe består af selvstændige eller ansatte i små og mellemstore virksomheder, hvor man som udgangspunkt ikke er dækket af en overenskomst og derfor ikke har let adgang til en arbejdsmarkedspension.
Lad os kigge nærmere på hvad en firmapension består af.
3 typer af firmapensionsordning
En firmapensionsordning kan etableres enten som:
-
En frivillig firmapension, hvor medarbejderne selv aktivt vælger, om de vil tilmelde sig firmapensionsordningen.
-
Den obligatoriske firmapension, hvor alle medarbejdere er omfattet af pensionsordningen og ikke har medbestemmelse i valget af pensionsordning.
-
Frivillig for nuværende og obligatorisk for fremtidige medarbejdere, hvor nuværende selv vælger, og fremtidige ansatte efter en given dato skal omfattes.
Den obligatoriske vs. den frivillige ordning
Den obligatoriske pensionsordning bliver ofte valgt grundet administrative fordele, da alle ansatte er under samme ordning. Det man ofte ser ved en obligatorisk firmapensionsordning, er den såkaldte 8+4 ordning.
Det vil sige, at virksomheden skal bidrage med 8% i pension til alle ansatte, og de ansatte skal selv bidrage med minimum 4%. Dette kan selvfølgelig være passende for nogle virksomheder. Men er man en mindre virksomhed, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse at skulle bidrage med 8% til alle medarbejdere.
Hvad med forsikringer?
Oftest er der også forsikringer med i firmapensionsordninger. Disse inkluderer ofte sundhedsforsikring samt gruppelivsforsikring. Disse forsikringer er typisk inkluderet i de obligatoriske firmapensionsordninger, hvilket kan have sine fordele, da man så kan få et samlet tilbud.
Denne type forsikringer er oftest billigere, end hvis medarbejderen skal ud og tegne dem privat. Ved en obligatorisk firmapensionsordning er disse forsikringer også obligatoriske, hvilket igen kan blive en dyr fornøjelse for mindre virksomheder.
Nye pensionsudbydere
Vi oplever i stigende grad, at der kommer nye pensionsudbydere, som opdeler pension og forsikringer. Det vil sige, at man som virksomhed og medarbejder får langt større fleksibilitet i valget af disse og derved skræddersyer en løsning, der passer til ens behov og ønsker.
Uanset hvad man vælger af firmapension, så er fordelen for den enkelte medarbejder, at de rent faktisk får, eller har muligheden for at få etableret en pensionsopsparing, så de kan få den ønskede levestandard, når de skal på pension.
Tags:
Relaterede indlæg
12 spørgsmål og svar om afskaffelsen af store bededag
Store bededag som helligdag er afskaffet fra den 1. januar 2024 og er nu en helt almindelig arbejdsdag. Det betyder, at den løn, som dine medarbejdere tjener den dag er præcis den samme som på alle andre almindelige arbejdsdage.
Susanna Christina Møller
Content CreatorNye satser for 2024
Et nyt år er snart en realitet - og det betyder nye satser til din lønberegning i Danløn. Læs med her og få overblikket.
Susanna Christina Møller
Content CreatorHer er alt, du skal vide om kompensationen for store bededag
Som kompensation for afskaffelsen af store bededag skal alle funktionærer med ferie med løn fra 1. januar 2024 modtage en årlig kompensation til deres løn på 0,45%. Her kan du læse mere om, hvordan du administrerer kompensationen i Danløn og få svar på alle dine spørgsmål.
Ulrik Stavnsbjerg Offersen
Content SpecialistHar du medarbejdere med bopæl i udlandet? Så skal du huske at indberette TIN
Måske har nogle af dine medarbejdere bopæl i udlandet, for eksempel i Sverige. I så fald skal du være opmærksom, at du fra den 1. januar 2024 skal indberette et såkaldt TIN til eIndkomst for disse medarbejdere.