05 sep 2019

Victor Ipsen Pedersen

Grandhood, Digital Marketing & Brand specialist

Forstå firmapension: Hvad består den typisk af?

Denne artikel er skrevet af Victor Ipsen Pedersen fra pensionsselskabet, Grandhood, der tilbyder en frivillig pensionsløsning for små- og mellemstore virksomheder. Victor hjælper dig med at forstå, hvad en firmapensionsaftale består af.

Det danske pensionssystem er et af de bedste i verden. Men hvad består det helt konkret af? 

Det består af tre grundlæggende søjler, nemlig de offentlige pensioner, arbejdsmarkedspension og individuel pensionsopsparing.

Hvis man som individ er omfattet af disse tre pensioner, så kan man jublende se frem til en tryg alderdom. Men desværre er op mod 750.000 danskere nærmest pensionsløse ifølge Politiken.

En stor del af denne gruppe består af selvstændige eller ansatte i små og mellemstore virksomheder, hvor man som udgangspunkt ikke er dækket af en overenskomst og derfor ikke har let adgang til en arbejdsmarkedspension. 

Lad os kigge nærmere på hvad en firmapension består af.

3 typer af firmapensionsordning 

En firmapensionsordning kan etableres enten som:

  • En frivillig firmapension, hvor medarbejderne selv aktivt vælger, om de vil tilmelde sig firmapensionsordningen. 

  • Den obligatoriske firmapension, hvor alle medarbejdere er omfattet af pensionsordningen og ikke har medbestemmelse i valget af pensionsordning.

  • Frivillig for nuværende og obligatorisk for fremtidige medarbejdere, hvor nuværende selv vælger, og fremtidige ansatte efter en given dato skal omfattes.

Den obligatoriske vs. den frivillige ordning 

Den obligatoriske pensionsordning bliver ofte valgt grundet administrative fordele, da alle ansatte er under samme ordning. Det man ofte ser ved en obligatorisk firmapensionsordning, er den såkaldte 8+4 ordning.

Det vil sige, at virksomheden skal bidrage med 8% i pension til alle ansatte, og de ansatte skal selv bidrage med minimum 4%. Dette kan selvfølgelig være passende for nogle virksomheder. Men er man en mindre virksomhed, kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse at skulle bidrage med 8% til alle medarbejdere.

Hvad med forsikringer? 

Oftest er der også forsikringer med i firmapensionsordninger. Disse inkluderer ofte sundhedsforsikring samt gruppelivsforsikring. Disse forsikringer er typisk inkluderet i de obligatoriske firmapensionsordninger, hvilket kan have sine fordele, da man så kan få et samlet tilbud.

Denne type forsikringer er oftest billigere, end hvis medarbejderen skal ud og tegne dem privat. Ved en obligatorisk firmapensionsordning er disse forsikringer også obligatoriske, hvilket igen kan blive en dyr fornøjelse for mindre virksomheder. 

Nye pensionsudbydere

Vi oplever i stigende grad, at der kommer nye pensionsudbydere, som opdeler pension og forsikringer. Det vil sige, at man som virksomhed og medarbejder får langt større fleksibilitet i valget af disse og derved skræddersyer en løsning, der passer til ens behov og ønsker.

Uanset hvad man vælger af firmapension, så er fordelen for den enkelte medarbejder, at de rent faktisk får, eller har muligheden for at få etableret en pensionsopsparing, så de kan få den ønskede levestandard, når de skal på pension.

Tags:

Lønadministration

Relaterede indlæg