10 nov 2021

Susanna Christina Møller

Content Creator

Medarbejdersamtalen - hvordan, hvor tit, hvorfor?

MUS, PUS eller noget helt tredje - kært barn har mange navne. Men hvordan går det egentlig med barnet – eller den formaliserede medarbejdersamtale mellem leder og medarbejder?

Op igennem 70´erne og 80´erne blev det klart, at den gode bundlinje ikke bare afhang af de rette maskiner og billige råvarer. Det blev nemlig tydeligt, at mange af fremtidens produkter ville indeholde eller være rene serviceydelser. Behovet for at sætte de menneskelige kompetencer i spil blev derfor større, og den tendens er nu yderligere forstærket, fordi fremtidig succes i høj grad handler om innovation.

Hvorfor overhovedet holde medarbejdersamtaler?

Medarbejdersamtalen har en masse med menneskelige kompetencer at gøre. Den er et redskab til at få afstemt forventningerne og øge motivationen - med det formål at formulere mål og tiltag, der bidrager til at opnå virksomhedens mål. Så enkelt kan det siges - og derfor er medarbejdersamtaler vigtige.

Hvor tit I holder medarbejdersamtaler er mindre vigtigt. Det, der er det afgørende, er, at I får skabt veje og muligheder for en kommunikation, der er mere formaliseret end en snak ved frokostbordet eller over en kop kaffe. Det betyder selvfølgelig ikke, at dialogen i dagligdagen ikke også er vigtig.

Tips til en god samtale

For at få så stort et udbytte som muligt ud af samtalen med medarbejderen er det for dig som leder en god idé at

  • invitere til samtalen i god tid og forberede medarbejderen på de enkelte samtalepunkter
  • afsætte den nødvendige tid og sørge for, at I sidder uforstyrret under samtalen
  • være en aktiv lytter og give konstruktiv feedback
  • være bevidst om, at samtalen skal styrke medarbejderen
  • følge op på samtalen i form af et kort referat og en plan for de aftalte handlepunkter 

Sådan kan Danløn hjælpe dig

Der er meget, der skal huskes. Ikke blot skal samtalerne med hver enkelt medarbejder afholdes. De skal også forberedes og følges op - og måske skal medarbejderkontrakten tilrettes.

I Danløn HR kan du nemt oprette møder, aftaler og opgaver, du skal huske at løse - og blive påmindet om dem på e-mail i god tid. Du kan også både oprette nye og redigere i eksisterende kontrakter. 

Vi glæder os til at støtte dig i samtalen med dine medarbejdere.

Tags:

HR Funktioner

Relaterede indlæg