11 apr 2022

Susanna Christina Møller

Content Creator

Tips til den gode medarbejdersamtale

MUS, PUS eller noget helt tredje. Uanset hvilket ord du bruger for medarbejdersamtalen i din virksomhed, er den vigtig. Her får du fem tips til, hvordan du holder gode, udbytterige samtaler - til glæde for både dig, din medarbejder og din virksomhed.

Medarbejdersamtalen er til for at få afstemt forventningerne og øge motivationen - alt sammen med det formål at beskrive medarbejderens mål i forhold til virksomhedens mål. Så enkelt kan det siges - og derfor er medarbejdersamtalen vigtig.

Det er en god idé at holde samtalen minimum en gang om året. Det afgørende er, at du og dine medarbejdere får skabt en kommunikation, der er mere end blot en snak ved frokostbordet eller over en kop kaffe. Det betyder selvfølgelig ikke, at dialogen i dagligdagen ikke også er vigtig.

5 tips til en god samtale

 

1. Indkald til samtalen i god tid

Indkald din medarbejder til samtalen et par uger i forvejen og skriv i mødeindkaldelsen, hvad du gerne vil tale om. Du kan med fordel også bede medarbejderen om at forberede sig og byde ind med egne samtalepunkter. Undgå, at indhold af privat karakter er tilgængeligt for andre. 

2. Afsæt tid og sørg for ro

Afsæt minimum en time til samtalen og sørg for, at I sidder uforstyrret. Det er også en god idé at slukke for mobiltelefonerne. Det giver alt sammen mulighed for fordybelse og refleksion.

3. Vær en aktiv lytter

Det er dig, der styrer samtalen - men det er medarbejderen, der skal tale mest. Understøt samtalen og vis, at du lytter ved at være nærværende og tålmodig og have et åbent kropssprog. Stil gerne opklarende spørgsmål (hvad, hvem og hvorfor) - og undgå spørgsmål, der kan besvares med 'ja' eller 'nej'.

4. Giv konstruktiv feedback

Husk at være konstruktiv i din feedback - da det i alle tilfælde opmuntrer til udvikling. Start gerne med at rose medarbejderen. Har du kritik, er det vigtigt, at det, du kritiserer, er noget, som medarbejderen har mulighed for at ændre på - og at du samtidig peger på alternativer og løsninger.

Vær under alle omstændigheder åben, ærlig og tydelig - uanset om du uddeler ris eller ros - og husk, at det vigtigste er, at samtalen styrker medarbejderen.

5. Følg op på samtalen

Sørg for, inden du og din medarbejder afslutter samtalen, at I er enige om konklusionerne. Lav herefter et kort referat af samtalen, som du sender til medarbejderen, sammen med en plan for de handlepunkter, som I har aftalt. Så sikrer I jer samtidig et godt udgangspunkt for den næste medarbejdersamtale.

Sådan kan Danløn hjælpe dig

Der er meget, der skal huskes. Ikke blot skal samtalerne med hver enkelt medarbejder afholdes. De skal også forberedes og følges op - og måske skal medarbejderkontrakten tilrettes.

I Danløn HR kan du nemt oprette møder, aftaler og opgaver, du skal huske at løse - og blive påmindet om dem på e-mail i god tid. Du kan også både oprette nye og redigere i eksisterende kontrakter. 

Vi glæder os til at støtte dig i samtalen med dine medarbejdere.

Tags:

HR Funktioner

Relaterede indlæg