24 sep 2019

Høgni á Reynatrøð

Grandhood, Head of Digital Marketing

Tjekliste til dit valg af pensionsløsning

Denne artikel er skrevet af Høgni á Reynatrøð fra pensionsselskabet Grandhood, der tilbyder en frivillig pensionsløsning for små- og mellemstore virksomheder. Høgni hjælper dig med at vælge en pensionsløsning.

Giv lige dig selv et skulderklap. At du er nået hertil tyder på, at du overvejer at give dine medarbejdere muligheden for at spare op til pension. Allerede dér er du et skridt længere end de fleste, der driver en lille virksomhed. Men inden du laver en aftale med et pensionsselskab er det en god idé at have nogle ting på plads. 

Research 

Sæt dig ind i, hvilke muligheder og pensionsløsninger der findes. Det er eksempelvis en god idé at kende forskellen på: 

  • Opsparingsmuligheder: Ratepension, livrentepension og aldersopsparing 
  • Obligatoriske og frivillige pensionsordninger

Et godt sted at starte din research er at forstå, hvad firmapension er og hvad den består af, hvis du ikke allerede har læst den. 

Intern feedback 

Tag en snak med alle relevante personer, der kommer til at tage denne beslutning. Det kan eksempelvis være din chef, HR, den lønansvarlige, ekstern revisor eller medarbejderrepræsentanter.

Diskutér hvilke muligheder, der findes på baggrund af din research. Næste skridt bliver så at finde ud af: 

  • Er der penge til, at virksomheden kan give pensionsbidrag? 
  • Hvor meget ønske medarbejderne at bidrage med? 
  • Skal alle medarbejdere være med i ordningen, eller skal det være frivilligt? 
  • Hvem skal være en del af ordningen? (Alle fuldtidsansatte, deltidsansatte, studentermedhjælpere osv.) 
  • Ønsker virksomheden også at tilbyde de ansatte forsikringer? (Eksempelvis sunheds-og gruppelivsforsikring)

Der kan være mange gode fordele ved at have en firmapensionsordning, som vil gavne både dine medarbejdere, men også din virksomheds økonomi. 

Sammenlign løsninger 

Nu har du lavet din research, fået input fra dine kollegaer og du ved præcist, hvilke betingelser en pensionsløsning skal opfylde. Så mangler du kun at finde et pensionsselskab, der kan opfylde alle jeres ønsker. 

Der er et par ting, du kan kigge på eller spørge pensionsudbyderen om: 

  • Samlede årlige omkostninger (ÅOK) for virksomheden og ansatte 
  • Årlige omkostninger i procent (ÅOP)
  • Er der omkostninger forbundet med etablering- og/eller opsigelse af pensionsløsningen, og hvad er bindingsperioden? 
  • Se hvad kunderne synes om pensionsselskabet på eksempelvis Trustpilot og Facebook 

Vælg en løsning 

Så er vi næsten nået i mål. Nu mangler du kun at tage fat i den pensionsudbyder, der opfylder dine kriterier. Grandhood tilbyder ikke rådgivning i forhold til, hvilken løsning der er bedst eller billigst. 

Denne tjekliste er kun tænkt som et hjælpemiddel for dig til at strukturere processen, når du skal vælge en pensionsudbyder. 

Vi henviser til faktaompension.dk, hvis du ønsker at sammenligne pensionsselskabers forsikringsmuligheder, opsparingsmuligheder og afkast. 

Det er også muligt at få tilsendt Grandhoods tjekliste på mail

Tags:

Lønadministration

Relaterede indlæg