Sådan slutter du lønåret i Danløn

Juletiden er for de fleste lig med ekstra travlhed og alarm. Men det behøver slet ikke gælde for din årsafslutning i Danløn. For du kan finde hjælp flere steder, så du kan afslutte året med ro i maven. Her får du en tjekliste, så du kommer godt rundt om det hele.

Udover tjeklisten kan du altid finde et væld af informationer om lønafregning i Danløn. Du skal bare klikke på det felt i Danløn, som du ønsker at vide mere om.

Du kan også finde alle vejledninger i Danløn ved at klikke på ’Hjælp’ i højre hjørne. Her findes også et afsnit om årsafslutning.

På Danløn kanal på YouTube finder du en hjælpevideo til årsafslutning 2020.

Sidst, men ikke mindst kan du naturligvis også få hjælp fra vores dygtige supportere. De sidder som altid klar ved tasterne med hurtigt svar - og på telefonen for dig, der bruger Danløn Direkte.

1. Lav lønnen i god tid

I år er den sidste dispositionsdag onsdag den 30. december. Det betyder, at du skal godkende sidste lønafregning i 2020 senest tirsdag den 29. december inden kl. 10.

Vær opmærksom på, at du ikke længere kan lave løn eller rettelser for 2020, når først du har godkendt en løn med dispositionsdato i 2021.

2. Kontroller SH- og fritvalgsopsparing

Har du medarbejdere med SH-opsparing og fritvalgsordning?

I de fleste overenskomster skal SH- og fritvalgsopsparingen udbetales med årets sidste løn, men dette bør du lige tjekke op på.

Hvis du ikke afregner SH-saldoen i 2020, vil den følge med over i 2021.

Du kan på Kontrollisten se, om du har én eller flere inaktive medarbejdere med en uafregnet SH-saldo, hvis du markerer feltet 'Udbetal SH-saldo' under ’Lønafregning’ og ’Næste lønafregning’.

Husk, du skal aktivere de inaktive medarbejdere, så de kan få afregnet deres SH-saldo.

3. Udskriv og tjek alle kladdelønsedler

Denne gang er det ekstra vigtigt at tjekke, at alt i lønberegningen ser ud, som det skal.

Det kan være en god idé at udskrive alle lønsedler for december i kladdeversion. Så kan du kigge det hele igennem i fred og ro for at sikre dig, at alt er, som det skal være.

Du finder kladdelønsedlerne under ’Lønafregning’, ’Næste lønafregning' og 'Udskrifter'.

4. Afstemning

Inden du godkender årets sidste løn, bør du afstemme alle beløb, der er registreret i lønsystemet. Det gælder især dem, der er blevet indberettet på skat.dk - som am-indkomst, A-skat og ATP.

Den nemmeste måde at gøre det på er at gå til 'Afstemning ' i menuen. Her kan du se beløb per medarbejder og totalt. På skat.dk kan du trække tilsvarende liste, så du kan afstemme alle beløb direkte op mod hinanden per feltnummer.

Er der forskudt regnskabsår i din virksomhed, kan du i stedet gå til ’Lønafregning’, ’Tidligere lønafregninger’ og herunder 'Udskrifter' og 'Lønseddelsum'. Her kan du hente en udskrift, som indeholder løndata om alle medarbejdere. Du kan selv vælge fra-og-til periode.

Evt. indtastet startsaldi på medarbejdere vil ikke indgå under hverken 'Afstemning' eller ’Lønseddelsum’. Du kan se, om der er indtastet startsaldi på medarbejderne under 'Medarbejder' og 'Startsaldi'.

Hvis du finder en fejl, skal du finde og rette den, inden du godkender lønnen for 2021.

5. Godkend årets sidste lønafregninger

Så til en af de vigtigste punkter på listen – godkendelse. Når du har sikret dig, at det hele ser ud, som det skal, skal du godkende årets sidste lønafregning.

Hvis du er i tvivl om noget, bør du undersøge det med din revisor. Så du er helt sikker på, at den bliver rigtig.

6. Kontrollér indberetningerne

Kontrollér alle indberetninger til eIndkomst. Det gør du under 'Indberetninger' og 'eIndkomst'.

Hvis der er helt eller delvist afviste indberetninger, er det vigtigt, at du får undersøgt fejlen og indberettet rettelserne manuelt til eIndkomst.

7. Rettelser til indefrosne feriepenge

Feriepenge for overgangsperioden er optjent i perioden den 1. september 2019 til den 31. august 2020.

Danløn har løbende indberettet pengene i takt med, at du har kørt lønnen. Du behøver derfor ikke gøre mere – medmindre du opdager en fejl.

Hvis du opdager, der er sket en fejl, så skal du sørge for at rette det i Danløn og hos eIndkomst.

Fristen for at rette og indberette det til eIndkomst er den 31. december 2020.

8. Hvis du opdager fejl, efter du har godkendt løn for 2020

Hvis du finder en fejl, skal du lave en ekstra lønafregning.

Det gør du ved at gå til 'Medarbejder' og 'Aktive/Inaktive'. Her markerer du den medarbejder, som du vil lave en rettelse til. Vælg 'Aktiver de valgte til en ekstra lønafregning (rettelser)' og 'Udfør'.

Når du har gjort det, gør du også klar til at godkende en ekstra lønafregning for medarbejderen. Her er det vigtigt at huske på, at dispositionsdatoen skal ligge i 2020, hvis rettelsen skal gælde i 2020. Når du har lavet de nødvendige rettelser, kan du godkende lønafregningen.

Sidste frist for rettelser og godkendelse af løn for 2020 er den 6. januar 2021.

Efter denne dato er det ikke længere muligt at afregne løn for 2020.

9. Nye skattekort

Danløn har modtaget de nye eSkattekort for 2021 automatisk.

Du bør derfor tjekke, at alle medarbejdere står med det korrekte skattekort, inden du afregner den første løn i 2021. Det kan fx være, hvis der skal bruges hovedkort, frikort eller bi-kort.

Det er medarbejderens ansvar at give dig besked, om der skal bruges hovedkort eller bikort. Hvis medarbejderen har forskudsregistreret sig med frikort, så kan du kun modtage og bruge det. Medarbejderen skal ændre forskudsregistrering på skat.dk, hvis han eller hun i stedet ønsker at bruge hovedkort eller bikort.

Hvis der står 'Intet skattekort' på en af dine medarbejdere, betyder det, at han eller hun ikke har lavet sin forskudsopgørelse for 2021 endnu. I så fald vil han eller hun blive trukket 55% i skat uden fradrag for lønnen i 2021.

Du finder de enkelte skattekort under 'Medarbejder' og 'Skattekort' for de medarbejdere, som du har lønafregnet i løbet af 2020. Det er også her, du kan rekvirere anden type skattekort for medarbejderen.

Under 'Virksomhed' og 'Skattekort oversigt' kan du nemt få et overblik over alle medarbejdernes skattekort. Hvis du vælger 2021, kan du tjekke, at alle dem du forventer at lønafregne til i det nye år har fået et skattekort.

Hvis der er nogen, der ikke skal afregnes i 2021, skal du huske at afmelde dem hos eIndkomst.

10. Tips til mere oprydning

Det er altid godt at starte et nyt år med en ren tavle. Derfor er årsafslutningen også et perfekt tidspunkt til at rydde op i medarbejderkartoteket.

Du kan fx afmelde de medarbejdere fra eIndkomst, som er fratrådt, og som du ikke skal afregne løn til i 2021.

Du kan også tjekke, om medarbejderne har den korrekte ferieordning og optjening af feriepenge.

Hvis du vil slette fratrådte medarbejdere, der er afregnet i 2020, kan du gøre det efter den 15. januar 2021. Du kan læse mere om det under 'Slet medarbejder' i vores online hjælp. Når du sletter en medarbejder, så overføres medarbejderen til Arkiverede medarbejdere, idet data jf. bogføringsloven skal gemmes i fem år. Først efter fem år kan medarbejder slettes helt fra Danløn.

Når du er nået hertil på listen, er der ikke andet tilbage end at ønske dine kollegaer en rigtig god jul og godt nytår!