25. maj 2018 skal du være klar til at overholde EU's persondataforordning

Alle virksomheder har en opgave, efter at den nye persondataforordning er trådt i kraft. Kravene er så omfattende, at der næppe er nogen almindelige virksomheder i Danmark, der er klar uden at gøre noget som helst.

Her er tre hovedpunkter, som den nye persondataforordning kommer til at handle om. 

  • Du skal have skarp kontrol med, hvor virksomheden gemmer persondata, og hvor og hvordan de bliver anvendt.
  • Du skal have ’data governance’-værktøjer, der giver transparens i data, det vil sige logger ændringer og kan rapportere på håndteringen af data.
  • Du skal have datapolitikker og -processer, der kan give personerne (som du gemmer data om) kontrol over deres data.

Danløn hjælper dig med at blive klar

De fem mest almindelige udfordringer

  • Manglende overblik over al behandling af personoplysninger
  • Manglende vurdering af hvilke data, virksomheden opbevarer og tilhørende dokumentation for disse data
  • Manglende rutiner og procedurer
  • Manglende udarbejdelse af databehandleraftale
  • Overførsel af personoplysninger til tredjelande uden lovgrundlag

Fortvivl ikke - du får hjælp af dit lønsystem

Det er vores fornemste opgave at gøre det nemt for dig at overholde den nye persondataforordning, når det kommer til de data, du håndterer i relation med lønbehandling i Danløn.

Vi hjælper dig med at opfylde kravene:

Nye dokumentationskrav hvor du skal have styr på persondata

Vi skal sikre, hvor og hvilke personoplysninger der er gemt, hvem der har adgang til data og ikke mindst give dig mulighed for historisk indsigt. Det er vigtigt at kunne dokumentere disse oplysninger og arbejdsgange. Alle disse dokumentationskrav, sørger vi for, du kan leve op til fra maj 2018.

Ny databehandleraftale

Den nye databehandleraftale ligger allerede klar i Danløn. Det betyder for det første, at der er et klart aftalegrundlag mellem os og dig som virksomhed. Hvis du administrerer løn for andre gennem Danløn, betyder det også, at du har mulighed for at sikre dig et korrekt aftalegrundlag med dine kunder, hvor den vil udgøre et supplement til din kontrakt med din kunde.

Retten til at blive glemt

Den registrerede person har ret til at få personoplysninger om sig selv slettet af den dataansvarlige. Det sørger Danløn også for er muligt.

Få en gratis administratoradgang i Danløn

Hvis du administrerer løn for andre som revisor eller lønadministrator, er det ekstra vigtigt, at du opretter en administratoradgang, hvis du ikke allerede har en. Det betyder, at du har styr på dine processer og til enhver tid kan dokumentere og give dine kunder indsigt i lønbehandlingen.

Opret en administratoradgang i dag

Kategori

Persondataforordning - GDPR

Tags:

GDPR Persondata Datapolitik

Andre interessante artikler

Video

Optaget webinar om Persondataforordning

GDPR

Med den nye persondataforordning (GDPR) er der skærpede rettigheder og nye krav til indsamling, udlevering og behandling af persondata. 

Artikel

Se loggede handlinger i Danløn

GDPR Logning Persondata

En række nye og skærpede krav til virksomhedens omgang med personoplysninger er trådt i kraft den 25. maj 2018 med EU's persondataforordning.

 

Artikel

Udlevering af persondata til din medarbejder

GDPR Dataportabilitet

Persondataforordningen, bedre kendt som EU's nye persondatalov, er trådt i kraft den 25. maj 2018. I den er der et nyt krav om dataportabilitet. 

Artikel

Det er ikke altid slemt at blive glemt

GDPR Sletning af medarbejder Persondata

Forretningen kører på skinner, kunderne strømmer til, og inden længe står du med en håndfuld nyansatte medarbejdere, der skal fortsætte ad samme successti.

Næste naturlige skridt bliver at introducere dem for dine kollegaer. Spørgsmålet er, hvordan det kan gøres appetitligt?

Artikel

Få styr på persondataforordningens fire hjørnesten og undgå millionbøder

GDPR Persondata Dataportabilitet Datapolitik Sletning af medarbejder Databehandleraftale Logning

Vi sender mails, deler dokumenter dagligt, køber alt fra rejser til dagligvarer over nettet, og vi er ikke blege for at indtaste vores kreditkortoplysninger uden nærmere eftertanke. Men hvad sker der egentlig med den personlige data, vi dristigt serverer online, og hvad skal du sørge for som virksomhed?