Sådan opretter du din medarbejders pension

Vi guider dig igennem proceduren, så du nemt og hurtigt kan opsætte din medarbejders pensionsordning korrekt i Danløn. 

Danløn skelner mellem tre pensionstyper, når du skal oprette pension for din medarbejder i systemet. 

  • Oprettelse af arbejdsmarkedspension 
  • Oprettelse af pension 1 og pension 2 
  • Oprettelse af pension 3 og pension 4 

Oprettelse af en AM-pension (Overenskomstbestemt pension)

Hvis du skal oprette en AM-pension, klikker du først på 'Lønberegning' og derefter 'AM pension' i menupunktet.

Du skal først vælge det pensionsinstitut, som pengene skal overføres til. Derefter udfylder du enten 'Egen %' og 'Firma %', eller 'Eget Beløb' og 'Firma Beløb', som er blevet fastsat i pensionsaftalen. Normalt bliver enten procentsatsen eller beløbet anvendt, og begge dele bliver kun anvendt i tilfælde af ekstra indbetaling eller rettelse. 

For en AM-pension skal du angive en Overenskomstkode, medmindre pensionsselskabet oplyser dig andet. I så fald kan du indtaste 00000. Oplyser pensionsselskabet en kode på kun fire tal, skal du angive et 0 foran koden. 

Oprettelse af 'Pension 1' og 'Pension 2' (Bankpension som ikke er overenskomstbestemt)

Proceduren er en smule anderledes, når du skal oprette en almindelig pension i systemet. 

Først klikker du på 'Lønberegning' efterfulgt af menupunktet 'Pension'. 

Så taster du den pensionsbankkonto, som pengene skal overføres til ud for felterne 'Pension 1', og 'Pension 2', ,hvis din medarbejder har flere pensionsordninger. 

Næste skridt i processen bliver at udfylde enten procentsatserne, eller de faste beløb, som er blevet fastsat i pensionsaftalen. Også her er det normalt kun procentsatsen eller beløbet, der bliver anvendt. Begge dele er kun i tilfælde af ekstra betaling eller rettelse.  

Pensionen bliver overført med samme dispositionsdato som lønafregningen bliver bogført med. 

Oprettelse af 'Pension 3' og 'Pension 4' 

Proceduren for Pension 3/4 er identisk med Pension 1/2. Den eneste forskel er, at du ud for felterne 'Pension 3' og 'Pension 4' skal vælge det pensionsinstitut, pengene skal overføres til i stedet for at indtaste bankkonto.

Danløn henter automatisk PBS nr. til det valgte pensionsselskab.  

Du skal kun udfylde 'Kundeid', hvis pensionsselskabet beder om oplysninger ud over CVR og CPR-nummer, som Danløn automatisk indberetter. Det kunne eksempelvis være aftalenummer eller policenummer. 

Overfør fritvalgsordningen til pensionen

Hvis din medarbejder er oprettet med en AM-pension, vil denne typisk give ham ret til at optjene fritvalg. Din medarbejder kan vælge at overføre optjent fritvalg til pension i stedet for at få beløbet udbetalt. 

Har han en fritvalgsordning, kan han vælge at få beløbet overført til sin pensionsopsparing i stedet for en udbetaling. 

Under 'Lønberegning', 'AM-pension' kan du oplyse den procentsats, som din medarbejder ønsker at overføre. 

Før det kan lade sig gøre, kræver det, at du har oprettet en fritvalgsprocent på din medarbejder. Det gør du under fanen 'Medarbejder', 'Ferie & SH' i feltet 'Fritvalgsordning %'. 

Værdien i fritvalgsordningen til pension % skal være mindre eller lig med fritvalgsorning %. 

Beløbet bliver overført til pensionsinstituttet ved hver lønafregning. 

Overfør fritvalgssaldo til pensionen

Hvis din medarbejder gerne vil have overført sin fritvalgssaldo til pension ved årsskiftet, skal du indtaste fritvalgssaldoen negativt i menuen 'Lønberegning', 'Rettelser' i feltet 'Fritvalg opsparing'.

Under 'AM-pension' angiver du beløbet positivt i feltet 'Eget Beløb', når du har bogført lønafregningen. 

Kategori

Pension

Tags:

Pensionsordning