Udlevering af persondata til din medarbejder

Persondataforordningen, bedre kendt som EU's nye persondatalov, er trådt i kraft den 25. maj 2018. I den er der et nyt krav om dataportabilitet. 

Dermed gør EU det klokkeklart, at ejerretten til persondata tilhører medarbejderen. 

Dataportabilitet lyder som en kompliceret sag, men på godt gammelt dansk betyder det bare, at dine medarbejdere nu har krav på at få udleveret dokumentation på de personoplysninger, som de har givet til dig. 

Hvad betyder det for dig som virksomhed? 

Danløn er klar med en ny funktionalitet, der muliggør, at du som virksomhed til hver en tid kan udlevere de persondata, du ligger inde med, hvis din medarbejder ønsker det. 

Desuden sørger Danløn for, at det er nemt for dine medarbejdere at læse de oplysninger, der er trukket ud af systemet. 

Sådan får du dine medarbejderes data 

Du har pligt til at give dine medarbejdere deres egne data og registreringer, hvis de spørger efter dette. 

Danløn har samlet alle data og inddelt dem i to kategorier, henholdsvis 'Stamdata' og 'Alle data', som du finder under menupunktet 'Medarbejder', 'Udskrifter', 'Medarbejderdata'. Her kan du får et overblik over dine medarbejderes stamdata og lønkørsler. 

Danløn krypterer alle informationer, og derfor bliver du bedt om at angive en adgangskode, som kun du kender, når du vil have adgang til dine medarbejderes stamdata.