20 jun 2023

Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Content Specialist

4 tips til sommeroprydning i Danløn

Er du alene på kontoret, fordi alle kollegaerne har sommerferie, og har du endelig tid til at klare de opgaver, der normalt ryger nederst i bunken? Så har vi en opgave til dig.

Det er vigtigt, at du løbende rydder op i Danløn. 
 
Det giver dig både et bedre overblik og gør det nemmere at køre løn til dine medarbejdere. 
 
Hvad er det så præcis, du skal gøre?
 
Det dykker vi ned i her, hvor du får 4 tips til sommeroprydning i Danløn. 

Tip nr. 1 – Afmeld tidligere medarbejdere til eIndkomst 

Det er vigtigt at få afmeldt dine tidligere medarbejdere til eIndkomst. Det skal du huske, for ellers vil du fortsat modtage medarbejderens eSkattekort, og det er ikke tilladt i henhold til reglerne for eIndkomst. 

Du finder en detaljeret vejledning i Danløns hjælpesektion. Sådan finder du den: 

  • Log ind i Danløn 
  • Klik på ‘Hjælp’ i øverste, højre hjørne  
  • Søg på ordet ‘Afmeld’ og vælg den øverste hjælpetekst 

Tip nr. 2 – Arkivér tidligere medarbejdere 

Hvis en medarbejder er stoppet i løbet af det forrige år, anbefaler vi, at du arkiverer medarbejderen.  

Det giver dig nemlig et bedre overblik i medarbejdermenuen, hvor du kun ser relevante og aktive medarbejdere, så snart du har arkiveret tidligere medarbejdere. 

Danløn sletter automatisk arkiverede medarbejdere 5 år efter sidste lønafregning, så GDPR-lovgivningen og bogføringsloven overholdes, hvis du satte et flueben i 'Slet denne medarbejder automatisk når vedkommende kun indgår i fakturaer ældre end 5 år', da du slettede medarbejderen. 

Sådan arkiverer du en medarbejder: 

  • Vælg ‘Medarbejder’ og 'Generelt’ 
  • Find medarbejderen og tryk ‘Slet medarbejder’ 

Du kan finde en oversigt over dine arkiverede medarbejdere øverst i rullemenuen i mappen ‘Arkiverede’.

Hvis medarbejderen har fået løn i indeværende år, kan du først arkivere medarbejderen efter 15. januar det efterfølgende år.

Tip nr. 3 – Kontrollér dine kontaktoplysninger 

Det er vigtigt, at de kontaktoplysninger, du har angivet om din virksomhed i Danløn, er korrekte.  

Det er det blandt andet, fordi beskeder fra eIndkomst bliver sendt til den mail, du har angivet. Og samtidig fordi din mail og dit mobilnummer bliver brugt, hvis du har brug for at skifte adgangskode til Danløn.  

Du opdaterer dine kontaktoplysninger under ’Konto’ og ’Mine data’. Husk at gemme, når du er færdig med at opdatere. 

I samme ombæring kan du under 'Konto' og 'Fakturaer' tjekke, om din Danløn-faktura bliver sendt til den korrekte mailadresse.

Tip nr. 4 – Registrering af sommerferie 

Uanset hvilken ferieordning din medarbejder har, så er det en god vane at få registreret feriedage korrekt i periode for afholdelse.

For de med Ferie med løn sikrer det korrekt reduktion af ferieberettiget løn, så de ikke optjener feriepenge af feriepenge, samt korrekt ferieafregning ved fratrædelse, og korrekt visning af feriepengeforpligtelse.

Ferie angives under ‘Lønberegning’ og ‘Ferie & SH’ i feltet ‘Afholdte feriedage’. Husk at gemme hver gang du er færdig med en medarbejder.

Rigtig god sommerferie!

Tags:

Tips fra supporten Lønadministration

Relaterede indlæg