
Ulrik Stavnsbjerg Offersen
Content Specialist4 tips til sommeroprydning i Danløn
Er du alene på kontoret, fordi alle kollegaerne har sommerferie, og har du endelig tid til at klare de opgaver, der normalt ryger nederst i bunken? Så har vi en opgave til dig.

Tip nr. 1 – Afmeld tidligere medarbejdere til eIndkomst
Det er vigtigt at få afmeldt dine tidligere medarbejdere til eIndkomst. Det skal du huske, for ellers vil du fortsat modtage medarbejderens eSkattekort, og det er ikke tilladt i henhold til reglerne for eIndkomst.
Du finder en detaljeret vejledning i Danløns hjælpesektion. Sådan finder du den:
- Log ind i Danløn
- Klik på ‘Hjælp’ i øverste, højre hjørne
- Søg på ordet ‘Afmeld’ og vælg den øverste hjælpetekst
Tip nr. 2 – Arkivér tidligere medarbejdere
Hvis en medarbejder er stoppet i løbet af det forrige år, anbefaler vi, at du arkiverer medarbejderen.
Det giver dig nemlig et bedre overblik i medarbejdermenuen, hvor du kun ser relevante og aktive medarbejdere, så snart du har arkiveret tidligere medarbejdere.
Danløn sletter automatisk arkiverede medarbejdere 5 år efter sidste lønafregning, så GDPR-lovgivningen og bogføringsloven overholdes, hvis du satte et flueben i 'Slet denne medarbejder automatisk når vedkommende kun indgår i fakturaer ældre end 5 år', da du slettede medarbejderen.
Sådan arkiverer du en medarbejder:
- Vælg ‘Medarbejder’ og 'Generelt’
- Find medarbejderen og tryk ‘Slet medarbejder’
Du kan finde en oversigt over dine arkiverede medarbejdere øverst i rullemenuen i mappen ‘Arkiverede’.
Hvis medarbejderen har fået løn i indeværende år, kan du først arkivere medarbejderen efter 15. januar det efterfølgende år.
Tip nr. 3 – Kontrollér dine kontaktoplysninger
Det er vigtigt, at de kontaktoplysninger, du har angivet om din virksomhed i Danløn, er korrekte.
Det er det blandt andet, fordi beskeder fra eIndkomst bliver sendt til den mail, du har angivet. Og samtidig fordi din mail og dit mobilnummer bliver brugt, hvis du har brug for at skifte adgangskode til Danløn.
Du opdaterer dine kontaktoplysninger under ’Konto’ og ’Mine data’. Husk at gemme, når du er færdig med at opdatere.
I samme ombæring kan du under 'Konto' og 'Fakturaer' tjekke, om din Danløn-faktura bliver sendt til den korrekte mailadresse.
Tip nr. 4 – Registrering af sommerferie
Uanset hvilken ferieordning din medarbejder har, så er det en god vane at få registreret feriedage korrekt i periode for afholdelse.
For de med Ferie med løn sikrer det korrekt reduktion af ferieberettiget løn, så de ikke optjener feriepenge af feriepenge, samt korrekt ferieafregning ved fratrædelse, og korrekt visning af feriepengeforpligtelse.
Ferie angives under ‘Lønberegning’ og ‘Ferie & SH’ i feltet ‘Afholdte feriedage’. Husk at gemme hver gang du er færdig med en medarbejder.
Rigtig god sommerferie!
Tags:
Relaterede indlæg

Udskudte betalingsfrister for A-skat og AM-bidrag
På grund af høje energiafgifter er betalingen af A-skat og AM-bidrag blevet udskudt for både mindre og større virksomheder. Få overblik over de nye betalingsfrister her.

Ulrik Offersen
Content Specialist
Stort ja til nye overenskomstaftaler
Et massivt flertal har i dag stemt ja til de nye overenskomstaftaler, som gælder fra 1. marts 2023 og to år frem. 600.000 privatansatte kan se frem til blandt andet lønstigninger og bedre barselsvilkår.

Ulrik Stavnsbjerg Offersen
Content Specialist
Her er tre ting, du skal vide om overenskomsten mellem HK og Dansk Erhverv
HK og Dansk Erhverv blev 1. marts enige om en overenskomstaftale, der bestemmer løn og vilkår de næste to år for 150.000 butiksansatte. Her får du overblik over de tre vigtigste punkter.
