27 jun 2022

Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Content Specialist

4 tips til sommeroprydning i Danløn

Er du alene på kontoret, fordi alle kollegaerne har sommerferie, og har du endelig tid til at klare de opgaver, der normalt ryger nederst i bunken? Så har vi en opgave til dig.

Det er vigtigt, at du løbende rydder op i Danløn. 
 
Det giver dig både et bedre overblik og gør det nemmere at køre løn til dine medarbejdere. 
 
Hvad er det så præcis, du skal gøre?
 
Det dykker vi ned i her, hvor du får 4 tips til sommeroprydning i Danløn. 

Tip nr. 1 – Afmeld tidligere medarbejdere til eIndkomst 

Det er vigtigt at få afmeldt dine tidligere medarbejder til eIndkomst. Det skal du huske, for ellers vil du fortsat modtage medarbejderens eSkattekort, og det er ikke tilladt i henhold til reglerne for eIndkomst. 

Du finder en detaljeret vejledning i Danløns hjælpesektion. Sådan finder du den: 

  • Log ind i Danløn 
  • Klik på ‘Hjælp’ i øverste, højre hjørne  
  • Søg på ordet ‘Afmeld’ og vælg den øverste hjælpetekst 

Tip nr. 2 – Arkivér tidligere medarbejdere 

Når en medarbejder stopper, anbefaler vi, at du arkiverer medarbejderen.  

Det giver dig nemlig et bedre overblik i medarbejdermenuen, hvor du kun ser relevante og aktive medarbejdere, så snart du har arkiveret tidligere medarbejdere. 

Hvis medarbejderen har fået løn i indeværende år, kan du først arkivere medarbejderen efter 15. januar det efterfølgende år. Danløn sletter automatisk arkiverede medarbejdere 5 år efter sidste lønafregning, så GDPR-lovgivningen og bogføringsloven overholdes. 

Sådan arkiverer du en medarbejder: 

  • Vælg ‘Medarbejder’ og 'Generelt’ 
  • Find medarbejderen og tryk ‘Slet medarbejder’ 

Du kan finde en oversigt over dine arkiverede medarbejdere øverst i rullemenuen i mappen ‘Arkiverede’.

Tip nr. 3 – Kontrollér dine kontaktoplysninger 

Det er vigtigt, at de kontaktoplysninger, du har angivet om din virksomhed i Danløn, er korrekte.  

Det er det blandt andet, fordi beskeder fra eIndkomst bliver sendt til den mail, du har angivet. Og samtidig fordi din mail og dit mobilnummer bliver brugt, hvis du har brug for at skifte adgangskode til Danløn.  

Du opdaterer dine kontaktoplysninger under ’Konto’ og ’Aftaler’. Husk at gemme, når du er færdig med at opdatere. 

Tip nr. 4 – Registrering af sommerferie 

Medarbejdernes sommerferie skal selvfølgelig registreres korrekt.  

Det er særlig vigtigt for dine medarbejdere, der har ferie med løn, fordi de ellers optjener feriepenge ved afholdelse af ferie.  

Registrering af feriedage har også betydning for, hvor mange feriedage de tager med ind i det nye ferieår, samt hvor meget medarbejderen får udbetalt i ferietillæg.  

Feriedage registreres under ‘Lønberegning’ og ‘Ferie & SH’ i feltet ‘Afholdte feriedage’. Husk at gemme hver gang du er færdig med en medarbejder. 

Rigtig god sommerferie!

Tags:

Tips fra supporten Lønadministration

Relaterede indlæg