Opret en virksomhed i Danløn

Er du i tvivl om, hvordan du kommer i gang med Danløn? Vi viser dig, hvad du skal gøre. 

Du kan nemt og hurtigt køre løn med Danløn, uanset om du har en enkelt eller flere ansatte. Men før du når så langt, skal du først oprette din virksomhed i Danløn. 

Vi giver dig en guide til, hvordan du gør.

Sådan opretter du din virksomhed 

Når du har oprettet din Danløn konto, er næste skridt at oprette din virksomhed. Det gør du ved at klikke på menupunktet 'Virksomhed', 'Generelt' og trykke på 'Ny virksomhed'. 

Her bliver du bedt om at udfylde stamoplysninger såsom CVR-nummer, navn, adresse, Reg.nr. og kontonummer, som er tilknyttet din virksomhed. 

Under feltet 'Tilpasninger' skal du markere, hvis du ønsker at reducere gage ved ferie, ferieberettiget løn og skattedage. 

Du skal også markere de lønperioder, du ønsker at bruge. Det kan være, at du eksempelvis både har funktionæransatte og timelønnede. I det tilfælde bør du vinge '14-dags' og 'Måned bagud' af.

Danløn har tilføjet en standardtekst til timelønssatserne, men disse kan du omdøbe efter behov samt indtaste din egen standard timesats for lønarten. På samme måde kan du også ændre standardteksterne for tillæg og fradrag. 

Du kan også vælge at integrere til et regnskabsprogram. Dine valgmuligheder vil fremkomme i rullefeltet, hvorefter du klikker på det ønskede. 

I Danløn har du mulighed for at slå automatisk nulindberetning til. Hvis du gerne vil vide mere, kan du her læse om automatisk nulindberetning i Danløn.  

Betaling til Danløn via Nets? 

Inden du kan køre løn til dine medarbejdere, skal du angive, om du gerne vil bruge Nets til automatisk overførsel af betalinger. 

Dette kræver, at du får en Nets-aftale på plads først. Hvis du ikke har en aftale, skal du fravælge alle markeringer. 

Indberetning til statistik? 

Hvis din virksomhed skal indberette til statistik, har du mulighed for at sætte flueben ud for DA, DS eller Dansk Byggeri. Det gør du under menupunktet 'Virksomhed', 'Statistik'. 

Husk at du skal oprette statistikoplysninger på alle medarbejdere ved at klikke på menupunktet 'Medarbejder', 'Statistik'. 

Tilmeld dine medarbejder Danløn appen 

Gør dig selv den tjeneste og lad dine medarbejdere bruge Danløn appen.

Du tilmelder dem ved at klikke på menupunktet 'Virksomhed', 'App'. Her kan du markere, om dine medarbejdere skal kunne foretage registreringer, eller om de kun skal kunne se deres lønsedler via appen. 

Læs mere om, hvordan dine medarbejdere nemt kan registrere kørsel, timer of fravær i appen, så du slipper for at gøre det selv.

Opret godkendere til at godkende løn

Vi har gjort det muligt for din lønadministrator eller lønbogholder at oprette godkendere uden adgang til Danløn til at godkende lønafregninger. 

Du kan oprette en eller flere godkendere under menupunktet 'Virksomhed', 'Godkendere'. Læs mere om, hvordan du opretter en godkender i Danløn.