19 apr 2023

Ulrik Stavnsbjerg Offersen

Content Specialist

OK23: Her er 6 råd til små og mellemstore virksomheder

Et massivt flertal stemte 12. april ja til de nye overenskomster, som gælder fra 1. marts 2023 og to år frem. 600.000 privatansatte kan blandt andet se frem til lønstigninger og bedre barselsvilkår.

En lønstigning på 11-12 %, mere arbejdsgiverbetalt pension, en stigning i Fritvalgskontoen og bedre barselsvilkår.

Det er i overskrifter de fire ting, som de nye overenskomster betyder for 600.000 privatansatte.

Overenskomsterne betyder, at virksomhedernes udgifter forbundet med medarbejdere vil stige. 

Og det vil sikkert også gøre sig gældende hos de private virksomheder, hvor medarbejderne ikke arbejder under overenskomst.

”Mange private virksomheder kigger grundigt på overenskomsterne, for det kan være svært at tiltrække medarbejdere, hvis man tilbyder en markant dårligere løn. Og det er specielt vigtigt i de brancher, hvor der er mangel på arbejdskraft,” siger Mette Nørlem, der er juridisk ekspert hos Lessor Group og har over 20 års erfaring med HR.

Løn er ikke alt – 6 gode råd

Der er selvfølgelig virksomheder, der ikke kan tilbyde lige så gode økonomiske forhold. Men her er det vigtigt at nævne, at alt ikke handler om kroner og ører, mener Mette Nørlem.

Hvis det rent praktisk kan lade sig gøre på arbejdspladsen, har hun 6 gode råd til virksomheder:

  1. Kollegaerne og chefen: Vi bruger nærmest lige så meget tid på arbejdspladsen som i hjemmet. Og derfor er det alfa og omega, at man kommer godt ud af det med hinanden. Virksomheder bør derfor tænke sig grundigt om, når de ansætter: Vil den nye medarbejder passe socialt godt ind i teamet?

  2. Spændende arbejdsopgaver: Selve indholdet i arbejdet er naturligvis også vigtigt, når det handler om arbejdsglæde. Kan virksomheden gøre noget aktivt for at gøre opgaverne mere spændende?

  3. Faglig udvikling: De fleste medarbejdere ønsker at udvikle sig fagligt - eksempelvis ved at stige i graderne, deltage på kurser og så videre.

  4. Fleksibilitet: Muligheden for hjemmearbejde, eller til en vis grad selv at kunne tilrettelægge sin arbejdstid, er også et yderst relevant parameter. Måske i særdeleshed for medarbejdere med små børn.

  5. Arbejdstid: I disse tider bliver der snakket meget om arbejdstid, og mange medarbejdere ønsker kortere arbejdstid. Hvis en virksomhed vil imødekomme det, er det også et stærkt kort at kunne tilbyde.

  6. Medarbejderfordele: Hvis virksomheden tilbyder forskellige medarbejderfordele, kan det naturligvis også spille en rolle. Her er det selvfølgelig vigtigt, at der er tale on en medarbejderfordel, der er nem at gå til og bruge for medarbejderen, så det ikke bliver bøvlet og besværligt.

Forskellige lønpakker til forskellige medarbejdere

Når det handler om løn og arbejdsvilkår er fleksibilitet et nøgleord, mener Mette Nørlem.

”På en arbejdsplads er det naturligt, at der er medarbejdere i forskellige aldre og dermed forskellige stadier i deres liv. Og det bør virksomheder have øje for.”

For medarbejderne vil sætte pris på forskellige ting, når det kommer til deres løn- og arbejdsvilkår. Og her har små og mellemstore virksomheder en fordel, mener hun.

”Den type virksomheder kan ofte godt imødekomme et særligt behov fra en medarbejder, hvorimod det bliver sværere i større virksomheder,” siger Mette Nørlem.

Hun kommer med tre eksempler:

  • En yngre medarbejder uden familie vil sætte pris på at få mere udbetalt hver måned, fremfor en højere indbetaling til pension.

  • En medarbejder med små børn vil sætte pris på fleksibilitet, eksempelvis muligheden for at arbejde om aftenen eller arbejde hjemme.

  • En ældre medarbejder vil sætte pris på, at en større del af lønnen bliver indbetalt til pension.

Denne form for individuel tilpasning af en medarbejders samlede lønpakke kan have stor betydning, mener Mette Nørlem.

Og i sidste ende kan det være med til at sikre, at en medarbejder bliver i jobbet, selvom der måske er lidt mere i lønningsposen hos konkurrenten.

Tags:

HR Regler og love

Relaterede indlæg