Før du ansætter din første medarbejder

Der er vind i sejlene og det går forrygende i din virksomhed. Så godt, at du nu står over for en ny beslutning. Skal du ansætte en ny medarbejder? 

Ansættelse af personale er et stort skridt at tage, for der er mange forhold, du skal have styr på, inden du tager skridtet. En ny medarbejder er nemlig lig med en del forpligtelser. 

Vi giver dig en guide med tips til, hvad du skal være opmærksom på i dine overvejelser, før du ansætter din første medarbejder. 

Registrer dig som arbejdsgiver 

For at du kan registrere dig som arbejdsgiver med ansatte, kræver det, at din virksomhed ikke er en såkaldt PMV (Personligt ejet mindre virksomhed), da denne ikke tillader ansatte. 

Det er vigtigt, at du registrerer dig som arbejdsgiver på virk.dk og angiver, at du ønsker at indberette løn samt indeholde A-skat, AM-bidrag og ATP på din kommende medarbejder til eIndkomst. 

Dette gælder også, hvis du kun kører løn til dig selv. 

I Danløn sørger vi for automatisk at indberette til eIndkomst for dig. Hvis du opretter en Nets-aftale, overfører vi også automatisk beløbene. Læs mere om, hvordan du tilmelder din virksomhed til eIndkomst

Ansættelseskontrakt 

Din medarbejder har krav på en ansættelseskontrakt, hvis han arbejder for dig i mere end en måned, og den gennemsnitlige arbejdstid overstiger otte timer om ugen.

Kontrakten skal indeholde alle vilkår for ansættelsesforholdet, og du skal udarbejde den senest en måned efter, at du har påbegyndt ansættelsesforholdet. 

Overenskomst eller ej? 

Omkring tre ud af fire virksomheder er dækket af en overenskomst. Den fastsætter reglerne for din medarbejders løn- og arbejdsforhold. 

Det betyder, at virksomheder, der er underlagt en overenskomst, er forligtet til at følge kravene på lønområdet. 

De omhandler blandt andet løn, pension, ferie, arbejdstid, sygedagpenge, barsel og arbejdsmiljø, hvor der gælder en række minimumsbestemmelser. 

Der er dog ikke noget lovmæssigt krav om, at du som arbejdsgiver skal være omfattet af en overenskomst. 

Sådan bliver din virksomhed dækket af en overenskomst 

Du har mulighed for at blive overenskomstdækket på to måder. 

Enten kan du tilslutte dig en arbejdsgiverforening, der har forhandlet en overenskomst, som dækker din virksomheds forretnings/brancheområde. 

Du kan også selv underskrive eller tiltræde en overenskomst med en fagforening (tiltrædelsesoverenskomst), hvor du således tiltræder bestemmelserne i en af de landsdækkende overenskomster. 

Fordelen ved at være omfattet af en overenskomst kan være den gensidige forpligtelse, der giver dig ro og orden i din virksomhed.